Skip til hoved indholdet
    Hjem FAQ

FAQ

Energipark

I Vejen er energipark først og fremmest et erhvervseventyr - et samlet område, hvor der er plads til både VE-anlæg, PtX-anlæg og erhvervsarealer, og hvor der er let adgang til motorvej, El-nettet og det kommende brintnet.  

Målsætningen om 500 arbejdspladser er en politisk fastsat målsætning. Realiseringen af målsætningen kræver tiltrækning af 5-15 nye virksomheder. Derfor udlægges meget areal til erhvervsformål. Aktuelt har 4-5 virksomheder allerede udvist interesse, hvis projektet realiseres. 

Vejen Kommune vurderer ikke, at udviklingen i de fire byer vil blive påvirket negativt. De negative forhold forventes at blive opvejet af positive forhold omkring flere arbejdspladser, grøn pulje og de private tiltag, der aftales som led i den lokale forankring. 

I praksis er begge områder allerede i dag præget af flere tekniske anlæg uden at dette har medført en negativ udvikling.  

Vejen Kommune vurderer ikke, at nye erhvervsområder og VE-anlæg i energiparkerne vil øge terrorrisikoen i området.  

Planlægning

Som udgangspunkt vil det være muligt at bo i en energipark. 

Energiparkerne kræver dialog med staten fordi der skal udlægges erhvervsområder i det åbne land og fordi der er tale om en meget omfattende og kompliceret planlægnings- og miljøvurderingsopgave. I dialogen med staten kan det også drøftes, om der skal indtænkes arealer med natur- eller landskabsudpegninger. 

Vejen Kommune vurderer ikke, at der kan udarbejdes konsekvensanalyser af energiparkerne. Energiparker i denne kombination og under de kommende kompensationsordninger er ikke set andre steder i Danmark. 

Områderne Holsted og Revsing er ikke udpeget af staten som statslige energiparker. Vejen Kommune har på nuværende tidspunkt ikke indmeldt Holsted eller Revsing som statslig energipark, men det overvejes i forhold til en officiel indmeldelse i slutningen af 2024.  

Processen er og har været, at man kunne melde ind i en periode og deraf blev 32 steder udpeget på baggrund af bestemte kriterier. 

Nej, oplægget er alene udarbejdet af Vejen Kommune. Ingen private har deltaget. Modsat solcelleparkerne har Byrådet denne gang bestemt, hvor der skal planlægges. 

Administrationen har løbende dialog med alle aktører, som ønsker at udvikle deres virksomhed i kommunen.  

Lokal forankring

For Byrådet er det en vigtig forudsætning, at der sikres lokal forankring til energiparkerne. Det betyder i praksis, at der kun igangsættes planlægning for VE-anlæg, hvis Byrådet tror på, at der er lokal opbakning til, at den samlede pakke af projekt og supplerende tiltag er god. 

Der er lovgivningsmæssigt fastsat regler for erstatning. Reglerne administreres af Taksationskommissionen (og ikke Vejen Kommune). Herudover kan private udviklere tilbyde kompensation.  

Der er analyser, der viser, at VE-anlæg isoleret kan have en mindre negativ effekt på ejendomspriser tæt på anlæggene. Det er uklart, om disse erfaringstal kan overføres til Vejen Kommune, da energiparkerne er placeret to steder, der allerede er påvirket af tekniske anlæg. 

Andre analyser viser, at vækst i arbejdspladser og investeringer har en positiv effekt på ejendomspriser. 

Vindmøller

Støjgrænserne fastsat i støjbekendtgørelsen for vindmøller er maksimale støjgrænser ved de angivne vindhastigheder modsat støjkravene i forhold til f.eks. vejstøj, hvilke er årsmiddelværdien for krav til støjen fra vejen. Veje kan med andre ord støje mere i perioder end de angivne middelgrænseværdier. Desuden er grænseværdierne for veje højere end for vindmøller (58 dB for boligområder og 53 dB for det åbne land). Vindmøllers grænseværdier er dertil fastsat som maksimale værdier og ikke som middelværdier. 

Miljøstyrelsen vurderer ikke, at støjen fra vindmøller er skadelig ved overholdelse af grænseværdierne. I det omfang lydniveauer for vindmøller og (eksempelvis) opvaskemaskiner er sammenlignelige, bemærkes det, at de gældende støjgrænser for vindmøller gælder udendørs og 15 m fra boligen. For de fleste opvaskemaskiner anføres et lydniveau på 39-53 dB, og 44 dB markedsføres som ’meget lavt støjniveau’ 

I 2019 blev en stor undersøgelse afsluttet, som undersøgte helbredseffekter af vindmøllestøj. Undersøgelsen er gennemført af forskere fra Kræftens Bekæmpelse og er finansieret af Sundheds- og Ældreministeriet, Miljø- og Fødevareministeriet samt Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet. 

  • Der blev ikke fundet afgørende bevis for en sammenhæng mellem korttids- og langtidsudsættelse for vindmøllestøj og opståen af blodprop i hjertet og slagtilfælde. 

  • Undersøgelsens resultater støtter ikke en sammenhæng mellem langtidsudsættelse for vindmøllestøj og nyopstået diabetes eller mellem udsættelse for vindmøllestøj under graviditeten og negative fødselsudfald. 

  • For førstegangsindløsning af recepter på sovemedicin og antidepressiv medicin fandt forskerne en sammenhæng med høje niveauer af udendørs vindmøllestøj blandt ældre over 65 år og svage indikationer på tilsvarende fund for førstegangsindløsning af recepter på medicin til behandling af forhøjet blodtryk. 

  • I undersøgelsen indgår generelt få sygdomstilfælde/graviditeter blandt de grupper, som er udsat for de højeste støjniveauer, hvorfor forskerne efterspørger, at resultaterne reproduceres af andre forskere. 

Når der skal opføres nye vindmøller, skal man vurdere støjniveauet inden møllerne er opstillet, og det er derfor nødvendigt at beregne værdien. Beregningen tager udgangspunkt i fabrikantens oplysninger om, hvor meget støj der kommer fra den konkrete mølletype.  

Når møllerne er opført, beregner man igen støjen frem for at måle den inde i huset. Det gør man ved at gå tæt på hver enkelt mølle og måle støjudsendelsen her. Målemetoden for støjudsendelse er beskrevet i støjbekendtgørelsen. Det er for usikkert at måle støjen ude i de afstande hvor naboerne bor, da der er for megen baggrundsstøj, som kan forstyrre målingen.  

Støjberegningerne udføres i programmet ”Wind-PRO”, som er udviklet af Miljøministeriet. Støjen skal beregnes ved en vindhastighed på 6 m/s, den mest almindelige vindhastighed. Støjen skal desuden beregnes ved 8 m/s, som er den vindhastighed, der erfaringsmæssigt giver den mest markante støj. Baggrundsstøjen vil normalt være dominerende ved vindstyrker over 8 m/s.  

Når der opstilles flere vindmøller sammen, skal møllernes samlede støjbelastning overholde støjkravene. Støj fra møller i nærområdet indbefattes også. Støjberegninger der udføres som grundlag for myndighedernes afgørelser i medfør af miljøbeskyttelsesloven, skal udføres som en såkaldt ”Miljømåling – ekstern støj” af certificerede personer eller laboratorier, der er godkendt af Miljøstyrelsen.  

Mange naboer synes, det er urimeligt at støj fra vindmøller beregnes og ikke måles. De samme regler gælder imidlertid for virksomhedsstøj. I begge tilfælde skyldes det, at et måleresultat vil blive for usikkert, da der vil være for megen forstyrrende baggrundsstøj. I 2014 har Force Technology undersøgt støj fra vindmøller ved andre hastigheder end 6 m/s og 8 m/s. Konklusionen er, at støjen generelt stiger op til 7 m/s, hvorefter kurven knækker og støjen er konstant eller svagt aftagende ved højere vindhastigheder.

Den 1. januar 2012 trådte den reviderede vindmøllebekendtgørelse i kraft, hvorved der blev indført grænser for den lavfrekvente støj fra vindmøller. Grænseværdien er fastsat til 20 dB som indendørs støjniveau, og den gælder for de møller, der anmeldes efter, at bekendtgørelsen er trådt i kraft. Miljøstyrelsen, som er myndighed for støj i Danmark, er ikke bekendt med, at andre lande har bindende regler for lavfrekvent støj fra vindmøller.  

Fastlæggelse af en grænseværdi på 20 dB ved både 6 m/s og 8 m/s er en skærpelse, set i forhold til målinger foretaget på flere hidtil opstillede møller. Den vil dog ikke få betydning for møller opført før 1. januar 2012.  

Desuden har der været sat spørgsmålstegn ved selve den forskning (validitet) og de rådgivere (habilitet), som Miljøstyrelsen har lagt til grund for vurderingen af den lavfrekvente støjs konsekvenser.  

Ifølge Miljøstyrelsen er al internationalt anerkendt videnskabelig viden om emnet løbende blevet inddraget og vurderet. Der er intet internationalt videnskabeligt belæg for sundhedsfare (’vindmøllesyndrom’) ved overholdelse af grænseværdierne. Miljøstyrelsen anerkender, at det kan give problemer at bo tæt på møllerne, men at man netop ikke bor for tæt på med de fastsatte grænseværdier. 

Der er en fast grænse på 4 gange møllens totalhøjde. Det er ikke muligt at dispensere for denne afstand. Afstandskravet gælder dog ikke for vindmølleejer. 

Byrådet ønsker at tillade vindmøller af to grunde. Den ene er, at vindmøller kræver mindre areal end solcelleparker, så derfor skal der tages mindre landbrugsareal væk. Den anden grund er, at vindmøller og solceller i Danmark kun sjældent producerer strøm samtidigt – derfor supplerer de to VE-former hinanden.  

Vindmøller er en nødvendighed for at opnå et 100 % VE-baseret elsystem i 2030. 

Der er ikke i lovgivningen fastsat grænseværdier for generne fra skyggekast. Anbefalingen fra Miljøministeriet lyder dog, at det så vidt muligt skal sikres, at nabobeboelser ikke udsættes for skyggekast fra vindmøller i mere end 10 timer om året, beregnet som reelværdi skyggetid. Vejen Kommune har med Kommuneplan 2013 forpligtet sig til at følge Miljøministeriets anbefaling om maks. 10 timers reel skyggekast om året. I forbindelse med VVM-redegørelsen i den videre planlægning skal det sikres, at tidsgrænsen for skyggegener kan overholdes ved nabobeboelse, og forholdet vil også indgå i lokalplanlægningen og efterfølgende i byggetilladelsen. 

Alle projekter med anlægshøjde på 100 meter eller højere vurderes i forhold til den civile luftfarts flyvesikkerhed.  

Særligt for vindmøller med en højde over 100 m indgår den geografiske placering, den aktuelle højde og topografien i vurderingen. Ved opstilling af møller skal der tages hensyn til højdebegrænsninger og indflyvningszoner omkring flyvepladser og lufthavne. Møller med en højde på mere end 100 m skal derfor forelægges Trafikstyrelsen til nærmere vurdering og godkendelse inden opførelse.  

Lysmarkering af vindmøller på land har til formål at fremhæve og tydeliggøre de tekniske anlæg, således at piloter i luftfartøjer har tilstrækkelig tid til at foretage de nødvendige manøvrer for at undgå en kollision.  

Med de nugældende afmærkningsregler tages der i videst mulig omfang hensyn til beboelse. Konkret sker det ved, at lysintensiteten dæmpes kraftigt ved nattetide. Ligeledes er afmærkningen justeret, så den visuelt peger mod himlen og ikke mod de nærmeste naboer. Krav til afmærkning af de enkelte møller vil indgå i den samlede vurdering af landskabsinteresserne i forbindelse med VVM-redegørelse og lokalplanlægning. 

PtX

PtX betyder Power to X og er et teknisk anlæg, som via elektrolyse producerer brint. Herefter kan brinten omdannes til eks. brændstof eller kemikaler – derfor Power to X.  

Både brint og andre PtX-produkter kan eksplodere. Brint kan eksplodere, ligesom mange andre gasser også kan. Sandsynligheden for, at det sker, er dog meget lav, da sikkerhed på PtX-anlæg tages meget alvorligt. Under design af et brintanlæg vil der være flere sikkerhedsvurderinger, som afføder tiltag for at reducere risikoen for eksplosioner. 

Der vil være en del tung trafik i anlægsfasen. Derfor er det også en fordel at energiparkerne placeres ved motorvejen. I driftsfasen vil trafikken afhænge af hvilke virksomheder, der etablerer sig. PtX-anlæg og Energinets aktiviteter medfører kun begrænset trafik i driftsfasen. 

Som del af den kommende planlægning vil Vejen Kommune løbende vurdere behovet for at igangsætte forbedringer af infrastrukturen i området – både for lastbiler, biler og bløde trafikanter.   

Solceller

Om Pfas er en udfordring afhænger af solcelletypen. Der er risiko for udvaskning af pfas ved typer med folie på bagsiden. Derfor stiller Vejen Kommune krav om bifaciale solceller, dvs. solceller med glasvæg på bagsiden. 

Som udgangspunkt nedlægges ikke natur. Der inddrages kun arealer til landbrug, som konverteres til energiproduktion. Samlet udgør energiparkerne inkl. de allerede godkendte solcelleparker under 2% af kommunens landbrugsareal. Dette er langt under den gennemsnitlige andel i Danmark til energiafgrøder. 

Ja, solceller er grønne. Livscyklusundersøgelser bekræfter, at solcellers CO2-aftryk er væsentligt lavere end fra fossile brændstoffer. 

Der vil ikke kunne produceres tilstrækkelige mængder strøm ved at placere solceller udelukkende på tage. En undersøgelse fra Aalborg Universitet fra 2019 viste, at det teoretiske potentiale for solcelleudbygning på store tage (dvs. tage som kan bære anlæg over 40 kW) ville kunne dække 10-13 % af forbruget i 2030.  

Hvis kun 5 % af det samlede elforbrug skal dækkes af solceller på tag, skal der etableres ca. 20.000 solcelleanlæg om året frem til 2030. 

Dertil kommer, at anlæg på tag er dyrere end anlæg på jorden. Det er sværere for elselskaberne at holde balancen i systemet, hvilket er væsentligt lettere med færre store anlæg. Det sikrer forsyningssikkerheden. 

Dertil kan nævnes, at hvis man ser på kommunale tag vil der være maksimalt 150.000 m2 tagflade. Til rådighed vurderes det af Ejendomme og Byggeri, at ca. 50.000-75.000 m2 kan bruges til at opsætte solceller. 

Kontakt vores energiparkudvikler

Andreas Schönrock | Tlf.: 7996 6133 | Mobil: 2464 3216 | Send sikker mail

Denne side er printet den 30-10-2024 19.10

Ophavsretten tilhører Vejen Kommune.

Informationer må alene anvendes til eget ikke-kommercielt brug.

Denne side er printet den 30-10-2024 19.10

Ophavsretten tilhører Vejen Kommune.

Informationer må alene anvendes til eget ikke-kommercielt brug.

Vejen Kommune

Erhverv og Plan
Rådhuspassagen 3
6600 Vejen